Žiaden podnikateľ sa už dnes nezaobíde bez reklamy na internete. Ako sa však zviditeľniť v mori ponúk rôznych produktov a služieb, ktoré inzerujú, kde sa len dá? Riešením pre vás môže byť aj takzvaný inbound marketing. Zabudnite na nákup drahého reklamného priestoru či emailových zoznamov. Inbound marketing sa zameriava na vytvorenie kvalitného obsahu, ktorý pritiahne zákazníkov nenásilným a nevtieravým spôsobom. Prečítajte si ako na to.
Najlepšie na inbound marketingu je, že ide o neplatenú formu pozitívnej reklamy. Spopularizoval sa v roku 2006, pozostáva zo štyroch základných cieľov, ktoré je potrebné dosiahnuť, aby sa dostavil žiadaný výsledok. Je však náročný aj z iných hľadísk, pozrime sa preto spoločne na to, ako sa s ním vysporiadať.
Na to, aby ste si získali zákazníkov, potrebujete ich Prilákať, Zmeniť, Získať si a Potešiť. Najdôležitejšia je pritom tvorba obsahu, ale aj jeho distribúcia smerom do sveta. Nestačí len vopred odpoveď na akékoľvek otázky, ktoré by mohol zákazník mať, treba už vopred spĺňať všetky jeho potreby. Iba sa tak vám podarí spraviť z každého zákazníka svojho osobného promotéra, ktorý bude zvyšovať povedomie o vašej firme.
Základom je vedieť kto je váš zákazník a ako ho osloviť [PREZENTÁCIA]
Zároveň musíte s ľuďmi pracovať takpovediac na všetkých frontoch, a teda osobne, telefonicky, emailom či prostredníctvom sociálnych sietí. Týka sa to nielen komunikácie, ale aj prístupu ku každému zákazníkovi. Musíte sa zároveň naučiť ponúknuť správny produkt či službu, správnemu publiku a v správnom čase. Ako sa vyjadril digitálny marketér, Juraj Kadlec: “Presne to je základ marketingu, ktorý ľudia milujú, pretože sa pre nich stáva užitočným, nie otravným.”
1. Pritiahnuť
Nestačí len dosiahnuť návštevnosť svojej stránky, treba nájsť tých „správnych“ zákazníkov, ktorých si dokážete pritiahnuť. Čo si pod tým predstaviť? Najprv treba zistiť, kto je pre váš produkt či službu ideálnym klientom, potom ho treba dostať do kolien perfektnou ponukou. Musíte odhaliť, akými sú vaši potenciálni zákazníci navonok, aj vo vnútri. Práve na nich musí byť postavené vaše podnikanie, tým pádom aj celá marketingová komunikácia.
- Blogovanie – Blog je najlepší spôsob, ako prilákať nových návštevníkov na vaše webové stránky. Aby rýchlo nestratili záujem, musíte vytvoriť akýsi vzdelávací priestor, ktorý odpovedá aj na nevyslovené otázky.
- SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) – Každý, kto nakupuje cez internet, využíva pri hľadaní svojho budúceho majetku určité kľúčové slová. Práve na základe nich musíte v bohatej ponuke internetu vyniknúť. Preto treba starostlivo voliť slová, ktoré pri vytváraní obsahu využijete.
- Webstránka – Vaša stránka je digitálnym výkladom, do ktorého treba vystaviť to najlepšie, čo ponúkate. Stránku musíte optimalizovať tak, aby prilákala aj úplného cudzinca. Preto ju treba doplniť pre zákazníka užitočnými informáciami.
- Social Publishing – Vašej značke musíte dať ľudskú tvár, preto sa so zákazníkmi treba spojiť aj na sociálnych sieťach. Tie umožňujú zdieľať cenné informácie, zároveň ľahko prilákate tých správnych kupujúcich.
Najnovšie články a najlepšie info, pridajte sa na FB!
2. Zmeniť
Zákazníkov ste prilákali, čo ďalej? Musíte z nich spraviť svojich ľudí, najdôležitejším krokom je získať na nich kontakt. To však nie je jednoduché, preto im musíte ako odmenu za sprístupnenie súkromnej informácie ponúknuť niečo na oplátku. Užitočný obsah je kľúčom, čokoľvek vašim klientom zašlete, musia to hodnotiť ako zaujímavé.
- Formulár – Najefektívnejším spôsobom, ako získať informácie o zákazníkoch, je ten, v ktorom vám ich sami odovzdajú. Touto požiadavkou ich však musíte obťažovať čo najmenej, preto dotazníky zjednodušte.
- Calls-to-Action – Ide o priamu cestu k aktivite vašich klientov, a to formou odkazov, ktoré vyzývajú k činnosti. Stiahnite si alebo Zúčastnite sa je vždy pozvánkou, ktorá každého klienta zaujme, a to najmä, ak to nič nestojí a dá sa to absolvovať online.
- Hlavná stránka – Ak už niekto klikne na váš odkaz, musí ho výsledok ohromiť. Hlavná, alebo vstupná stránka, na ktorú sa dostane, musí okamžite informovať o ponuke, ktorá klienta zaujala. Ak hneď vyplnia formulár, máte vyhraté, váš predajný tím môže začať komunikáciu.
- Kontakty – Sledujte svojich zákazníkov, nesmiete o nich nikdy stratiť záujem. Základným krokom je vytvorenie centrálnej databázy, v ktorej môžete viesť komunikáciu so všetkými naraz.
3. Získať si
Prilákali ste zákazníkov, zmenili ste ich na svojich promotérov, teraz si ich potrebujete udržať. Prvotné nadšenie rýchlo vyprchá, ak nenájdete spôsob, ako ich stále prekvapovať a zasypávať úžasnými produktmi a službami.
- Informačný systém – Musíte sledovať zmeny naokolo, aby ste vedeli zasiahnuť do situácie v správny čas. Customer Relationship Management systém (CRM) by vám s tým mohol pomôcť. Uľahčí vám predaj tým, že bude miesto vás uchovávať všetky dôležité informácie.
- Spätná väzba – Učený z neba nikto nespadol, aj preto sa musíte presvedčiť o tom, ktoré z vašich marketingových aktivít sú efektívne a účinné. Práve CRM systém vám umožní analyzovať, aký je pre vašich klientov ten ideálny prístup.
- Email – Povedzme, že potenciálny zákazník sa dostane na vašu stránku a vyplní formulár, dokonca si stiahne ponuku. Napriek tomu ešte nie je presvedčený o tom, že sa stať vašim klientom. Musíte ho osloviť ideálnou ponukou, ktorú si vďaka mailu pozorne preštuduje.
- Prispôsobenie marketingu – Ak s vami zákazník komunikuje na viacerých úrovniach, treba sledovať všetky. Prostredníctvom mailu mu napríklad zasielate konkrétnu ponuku, no na sociálnej sieti ho zaujalo niečo iné. Treba to využiť a rozšíriť mu obzory vhodným spôsobom.
Mohlo by vás zaujímať – Ako začať podnikať: S týmto biznis plánom uspejete!
4. Potešiť
To, že vám zákazník zaplatil neznamená, že na neho môžete zabudnúť. Práve naopak, treba investovať možno ešte viac energie do toho, aby nestratil záujem. Len si to predstavte, sieť stálych zákazníkov, ktorí o vás s obľubou rozprávajú každému naokolo. Milujú vašu spoločnosť, a to vďaka tomu, že ste ich potešili.
- Prieskumy – Neexistuje lepší spôsob, ako zistiť, čo klienti chcú. Prieskum odpovie na všetky vaše otázky, zaženie nervozitu z neistoty a ukáže vám, ktorým smerom sa vydať.
- Inteligentné Calls-to-Action (výzvy k akcii) – Vaša ponuka sa musí prispôsobiť situácii, v ktorej sa zákazník aktuálne nachádza. V rôznych životných fázach predsa potrebuje iné veci a odlišný prístup, tak mu to splňte.
- Inteligentný text – Skúste klientom pomôcť dosiahnuť vlastné ciele, ponúknite im to, čo ich zaujíma, ale aj to, čo rieši ich problémy. Oni vám za odmenu pomôžu zaviesť nové služby, stačí s nimi inteligentne komunikovať.
- Sociálny monitoring – Sledujte spoločenské konverzácie, ktoré sa týkajú vás a vašej spoločnosti. Pozorne počúvajte, čo vám zákazníci hovoria, sústreďte sa na ich komentáre, určite sa dozviete neoceniteľné informácie, ktoré by ste iným spôsobom nezískali.
Všetky tieto nástroje vám zabezpečia lacný, efektívny a veľmi prístupný marketing. Klienti k vám budú rovnako otvorení, ako vy k nim, sami uvidíte, že inbound marketing otvorí dvere do ich myslí a sŕdc. Za tú námahu a čas určite stojí, o svoje podnikanie sa už nikdy nebudete musieť báť, nakoľko budete ústrednou postavou siete stabilných a spokojných zákazníkov.
Zdroj: Hubspot
Pridajte sa k nám na Facebooku!
Viete o niekom komu môže byť tento článok nápomocný? Zdieľajte ho s ním.