Uvažujete o tom v čom začať podnikať a hlavne ako? Potom by ste mali svoju pozornosť venovať biznis plánu a spôsobom jeho vypracovania. Správne zostavený plán bude Vaším sprievodcom pri úspešnom podnikaní na Slovensku, ale aj v zahraničí!
Dodržujte zásady
Je dôležité, aby ste si premysleli všetky dôležité aspekty podnikania a pristúpili k jeho vypracovaniu zodpovedne. Jeho vypracovanie si vyžaduje čas a výskum, preto by ste sa nemali nikam ponáhľať, vyhraďte si naň čas a vráťte sa k nemu aj viackrát. Štruktúra podnikateľského plánu je založená na charaktere Vášho podniku a činnosti, ktorej sa venujete. Medzi základné zásady ktorými by ste sa pri jeho vypracovávaní mali riadiť patrí:
- štruktúra a dostatočný rozsah biznis plánu;
- reprezentujte firmu, činnosť, v ktorej ste začali podnikať;
- jednoduchosť a vierohodnosť;
- nepopierajte nedostatky podnikania;
- poukázujte na pozitíva produktu alebo služby, ktorú ponúkate;
- preukážte schopnosť splácať úvery alebo úroky.
Základná štruktúra
Na biznis plán sú kladené uvedené všeobecné požiadavky, ktoré sme si popísali vyššie, ale aj v rámci jeho obsahu. Každý podnikateľ má možnosť zostaviť si vlastnú štruktúru plánu avšak vo všeobecnosti nič nepokazíte, keď sa budete držať rozvoja týchto 6 oblastí:
- informácie o podniku;
- informácie o podnikateľovi;
- opis podnikania a biznis plánu;
- marketingová stratégia;
- finančný plán;
- SWOT analýza.
Najobľúbenejší biznis model na svete
V začiatkoch podnikania nepochybne oceníte biznis model Canvas, vyvinutý Alexandrom Osterwalderom, ktorý využívajú mnohé svetovo úspešné start-upy a firmy z najrôznejších odvetví. Využitím tejto metódy budete mať možnosť ujasniť si predovšetkým celkovú stratégiu a prístup k vášmu podnikaniu:
- odbúrate priveľkú orientáciu na produkt;
- prehodnotíte všetky podstatné prvky, ktoré vytvárajú úspešný model podnikania;
- posúdite a optimalizujete prepojenie medzi kľúčovými oblasťami vášho biznisu.
Biznis model Canvas si môžete zdarma stiahnuť TU.
Ako funguje biznis model Canvas [VIDEO]
9 základných oblastí biznis modelu Canvas
- zákaznícke segmenty – Na aké skupiny zákazníkov sa zameriate? Kto je Vaším najdôležitejším zákazníkom?
- hodnota propozície – Výkonnosť, modernosť, dizajn, značka, eliminácia rizika atď.
- distribučné kanály– Ktoré distribučné kanály fungujú najlepšie? Koľko stáli? Ako je možné integrovať ich do Vašej rutiny a rutiny Vašich zákazníkov?
- vzťahy so zákazníkmi – Samoobslužný model, automatizovaný servis, osobná starostlivosť, atď.
- zdroje príjmov– Za ktoré hodnoty sú Vaši zákazníci ochotní zaplatiť? Za čo a ako platia? Ako by najradšej platili? Do akej miery prispievajú jednotlivé zdroje príjmov do celkových príjmov?
- kľúčové zdroje – Nevyhnutné pre úspech podnikania – ľudské zdroje, technológie, distribučná sieť atď.
- kľúčové aktivity– Ktoré z kľúčových aktivít sú najdôležitejšie? Aké kľúčové aktivity si vyžaduje hodnota propozície?
- kľúčoví partneri – Kto patrí medzi Vašich kľúčových partnerov a čo je motiváciou pre vytváranie partnerských vzťahov?
- nákladová štruktúra – Čo je vo Vašom podnikaní najdrahšie zo všetkých nákladov? Ktoré kľúčové zdroje alebo aktivity sú najdrahšie?
Business Model Canvas podľa spoločnosti UBER [prezentácia]
Ako môžete vidieť každé podnikanie má svoje špecifiká a preto je ťažko uplatnitelný jeden všeobecný prístup. Canvas systematicky reflektuje Vaše podnikanie a mapuje každú dôležitú oblasť biznisu a jeho využitím si uľahčíte ťažké podnikatelské začiatky.